Myśląc o Norwegii i pięknie przyrodniczym tego kraju nie sposób nie wspomnieć o Lofotach. Należą one do jednych  z najpiękniejszych wysp świata.
Lofoty były obowiązkowym punktem naszej podróży samochodowej po Norwegii i Finlandii. Wyspy te to jeden z naszych ostatnich zaplanowanych miejsc, które chcieliśmy zobaczyć przed dotarciem do Przylądka Północnego Nordkapp – naszego głównego celu podróży po Norwegii. Nie mogły nas przecież ominąć spektakularne górzyste widoki, krystalicznie czysta woda, bezkresna przyroda, zjawiskowe fiordy. Takie oto są Lofoty – wyspy niezwykłe.

O LOFOTACH

Lofoty tworzą skalisty archipelag bardzo malowniczych wysepek.

6 głównych i największych wysp na Lofotach to:

i 2 małe bardziej odizolowane wyspy:

Værøy
Røs

Wyspy te leżą w północnej części Norwegii. Co ważne, Lofoty znajdują się za kołem podbiegunowym i aby się na nie dostać należy pokonać liczne mosty i podmorskie tunele.

Na Lofotach zatoki i  plaże są niezwykle spokojne, a wszystko to dzięki prądowi Golfsztorm, który zapewnia w tym miejscu przyjazne warunki klimatyczne. Jest ciepło bez względu na to, iż znajdujemy się już w chłodniejszej części kraju. Z jednej strony kraina lodu i śniegu, z drugiej ciepła oaza.

My przejechaliśmy Lofoty do samego końca. Pogoda sprzyjała –  było ciepło i bardzo słonecznie. Sprawiało to, że Lofoty w takich warunkach pogodowych prezentowały się rewelacyjnie. Widoki zapierały dech, oszałamiał każdy widok. Jadąc po krętych drogach za każdym zakrętem zaskakiwały nas widoki.

Przeczytajcie: Nordkapp samochodem – cel naszej podróży po Norwegii.

HAUKLAND

Górska sceneria i białe, piaszczyste plaże to wizytówka tego miejsca. Niektórzy mówią, że przypominają te z Bora Bora i te na Malediwach. W miejscu tym wypoczęliśmy, korzystaliśmy ze słońca, podziwialiśmy krajobrazy. Na kąpiel nie zdecydowaliśmy się, chociaż śmiałków nie brakowało. Woda mimo sprzyjającej aury i swego błękitu była bardzo zimna – w końcu to Norwegia, a nie Malediwy.

Pozbierałam kilka muszelek, zaliczyłam spotkanie z owcami, a wcześniej nawet ugotowałam obiad na świeżym powietrzu w otoczeniu norweskiej przyrody.

Żałuję, że nie udało nam się zobaczyć malutkiej wysepki Røs, która jest rajem dla wszystkich miłośników natury. Można na niej spotkać tysiące ptaków morskich. Jeżeli będziecie na Lofotach nie omijajcie tego miejsca, na pewno warto.

Lofoty – wyspy Norwegii.

Lofoty

UTAKLEIV

Inne wspaniałe miejsce pod względem pejzażowym. Zdjęciom nie było końca. Natura, natura i jeszcze raz natura – soczysta zieleń, górskie szczyty, latające nad głową ptaki, szum zimnej wody i powiew rześkiego powietrza w otulinie promyków słońca. Lofoty są niezwykłe.

Lofoty - UTAKLEIV

Na Lofotach życie jest proste i mało skomplikowane. Mieszkańcy doceniają przyrodę, spokój, czystość wód, bogactwo zwierzyny łownej. To wszystko wykorzystują do życia, ale z wielkim szacunkiem i w zgodzie z matką naturą. Nie chcą zdominować ziem archipelagu. Na co dzień mieszkają w drewnianych domkach, łowią ryby, które potem suszą na drewnianych ramkach. To właśnie tutaj istnieją największe tradycje związane z rybołówstwem, głównie połowem dorsza – skrei.

SZTOKFISZ
Ryba, którą konserwuje się przez suszenie, kiedy jest chłodno i wilgotno. Suszony na wietrze dorsz to specjał na Lofotach, a tajemnica jego smaku tkwi właśnie w powietrzu. Stały podmuch słonego wiatru, który występuje na Lofotach sprawia, że jest wyśmienity. Suszonego dorsza konsumuje się jako przekąskę do piwa, ale też przyrządza się z niego odświętne potrawy, jak na przykład lutefisk. Taka ryba może wisieć na wspomnianych wcześniej drewnianych ramkach – klippfisk nawet do siedmiu miesięcy. Przez ten czas ciągle utrzymuje wartości odżywcze.

Cena takiej ryby jest niestety bardzo wysoka. Ze względu na to, iż nasz wyjazd był budżetowy nie próbowaliśmy sztokfisza. Natomiast udało mi się zrobić zdjęcie suszących się na powietrzu rybek. Popatrzcie!

Lofoty - SZTOKFISZ

Przeczytajcie: Jak zorganizować podróż na Islandię? Porady i wskazówki.

LOFOTY DLA WĘDKARZY I ARTYSTÓW

Lofoty to raj dla wędkarzy, gdyż wody wysp są rybnym bogactwem. Zimą wędkarze łowią tutaj wspomnianego wyżej dorsza. W tym czasie na Lofotach są całe ławice tych ryb. Dorsze są ogromnych rozmiarów.

Inne ryby występujące na Lofotach to:

czerniaki
halibuty
karmazyny
brosmy

Lofoty to również wyspy artystów. Wielu z nich osiedliło się tutaj, gdyż światło Lofotów sprzyja twórczości – malowaniu obrazów, fotografowaniu. Przyciąga też dzień polarny, na który i my trafiliśmy – zjawisko polegające na niechowaniu się tarczy słońca poniżej widnokręgu.

MIEJSCOWOŚĆ Å

Zwiedzanie Lofotów zakończyliśmy w Å – południowy kraniec – najkrótsza nazwa miejscowości na świecie, a Å oznacza „rzekę” i mieszka w niej mniej niż 100 osób. Jednocześnie jest to najbardziej urokliwa wioska rybacka w całym archipelagu.

To tutaj można odwiedzić Muzeum Sztokfisza i Muzeum Norweskich Wiosek Rybackich. My postanowiliśmy podziwiać widoki i powłóczyć się między domkami na palach, które mają kolor czerwony. Jest to pozostałość po czasach, gdy ściany impregnowano krwią i tranem wielorybów. Można wynająć taki domek na nocleg. Ceny niestety są tak wysokie, że postanowiliśmy pozostać przy naszym namiocie. Pamiętajmy, że Norwegia to jeden z najdroższych krajów świata.

Lofoty - MIEJSCOWOŚĆ Å

NOCOWANIE NA LOFOTACH

Po zwiedzeniu Lofotów nocowaliśmy na małym kempingu na plaży. Noc polarna, namiot, słońce w nocy – było wrażeń co nie miara. Po polarnej nocy spędzonej w namiocie na plaży ruszyliśmy dalej. Pogoda trochę się popsuła, ale kolor wody mimo wszystko i tak dalej mienił się błękitnymi barwami. Co chwilę robiliśmy przystanki na podziwianie widoków i robienie zdjęć.

Przeczytajcie: 5 zjawiskowych wodospadów na Islandii, które zobaczyliśmy – część południowo – zachodnia.

ZORZA POLARNA NA LOFOTACH

Jeżeli chcielibyście zaobserwować zorzę polarną na Lofotach to najlepiej wybrać się na norweskie wyspy zimą. Wtedy macie spore prawdopodobieństwo, że się uda. Jeżeli warunki pogodowe na to pozwolą. Zorza polarna północna, czyli Aurora borealis to zjawisko świetlne. Kolorowe smugi z dominacją zieleni, które można zaobserwować w nocy na niebie. Na północy Norwegii – za kołem podbiegunowym zorza polarna przyciąga ludzi z całego świata.

INFORMACJE PRAKTYCZNE

Lofoty najlepiej zwiedzać samochodem poruszając się drogą E10 – od samego początku, aż do końca czyli do miejscowości Å, w której skończyliśmy nasz objazd po archipelagu.

Długość trasy to 112 kilometrów.

Planując wizytę na Lofotach sprawdźcie koniecznie pogodę na ten czas, gdyż Lofoty w słońcu prezentują się pięknie. Warto trafić na słoneczną pogodę, nam się udało.

Lofoty to miejsce, którego nie sposób zapomnieć. Bardzo jestem ciekawa jak Lofoty wyglądają skąpane nie w słońcu, a w śniegu. Musi być bajkowo. Jeżeli będziecie w Norwegii pamiętajcie o Lofotach, a na pewno pozostawią one na zawsze ślad w Waszych sercach. Lofoty są piękne! To zjawiskowe wyspy Norwegii i całego świata.

Byliście już na Lofotach?

Więcej o Norwegii znajdziecie tutaj:
Norwegia

Zapraszamy Was również na Instagram oraz fanpage na Facebooku

Do zobaczenia gdzieś w drodze!