Bieszczady-szlaki-szczyty-9

Jak to dobrze, że w tym roku na nasz urlop wybraliśmy Polskę. Jak to dobrze, że pojechaliśmy w Bieszczady. Dwa tygodnie temu wróciliśmy, a ja ciągle przeglądam zdjęcia, strony internetowe o Bieszczadach, zdjęcia innych blogerów z tego regionu Polski – chyba się zakochałam. Serio! Co tam Dominikana, wyspy greckie, Madera… W Bieszczadach było najpiękniej. Dlaczego, zapytacie? Ano dlatego, że tam kontakt z przyrodą jest na wyciągniecie ręki, ano dlatego, że szlaki w Bieszczadach –  niskie góry i połoniny zachwycają swoją dostojnością, ano dlatego, że tam żyje się skromnie, bez pośpiechu za nie wiadomo czym, w końcu dlatego, że w Bieszczadach po prostu oddycha pełną piersią i widzi ostoję i przystań na spokojną codzienność. W Bieszczadach wszystko jest możliwe, jeżeli w duszy nam gra. Szczyty w Bieszczadach chwytają za serce !

Byliśmy w Bieszczadach siedem dni. Mieliśmy wyjeżdżać w sobotę, ale pogoda i otoczenie było tak piękne, że postanowiliśmy przedłużyć nasz pobyt o jeden dzień. Było warto. Dzięki temu udało nam się przejść jedną z najsłynniejszych połonin – Połoninę Wetlińską i odwiedzić najsłynniejsze tam schronisko – Chatkę Puchatka. Upał był niemiłosierny, ale widoki rekompensowały wszystkie niedogodności.

Poza tym przeszliśmy takie bieszczadzkie szlaki górskie jak:

Mała Rawka – Wielka Rawka

Przełęcz Wyżniańska – Mała Rawka 3,1 km,  czas: 1:45 h
Mała Rawka –  Wielka Rawka 1,5 km, czas: 0,5 h

Wejście na szlak od Przełęczy Wyżniańskiej

Szlak jest krótki, jednak bardzo wymagający pod względem sprawnościowym, cały czas stromo pod górkę. Łatwo nie było, jak na początek, gdyż moja kondycja fizyczna ostatnimi czasy „legła w gruzach”, ponieważ brakuje mi czasu na uprawianie sportu. Mimo wszystko daliśmy radę, widoki bezcenne, pogoda w sam raz na szlak. Jeżeli chcielibyście ten szlak pokonać w sposób łatwiejszy to warto wybrać się na Wielką Rawkę i wyjść na szlak w Ustrzykach Górnych. Idzie się spory odcinek przez las, ale trasa nie jest tak męcząca jak ta od Przełęczy Wyżniańskiej. Od Przełęczy Wyżniańskiej szlak jest krótszy, ale męczący.

Z Wielkiej Rawki można pójść dalej górskim szlakiem w stronę Krzemieńca, czyli styku trzech granic państw.

My doszliśmy do Małej Rawki i następnie do Wielkiej Rawki. Potem cofnęliśmy się tym samym szlakiem do zejścia (Przełęcz Wyżniańska) – tym razem już w dół, ale i tak szło się trudno. Musieliśmy się cofnąć, gdyż na parkingu mieliśmy zostawiony samochód. Drugiego dnia nie czuliśmy nóg i byliśmy cali obolali, ale warto było, gdyż widoki na szczycie Wielkiej Rawki rekompensują trudy wędrówki.

INFORMACJA PRAKTYCZNA:

Do przełęczy można dojechać samochodem – albo od strony Ustrzyk Górnych lub od Wetliny. Przed wejściem na szlak należy kupić bilety wstępu, parking również jest płatny.

Po około 20 minutach pojawi się drewniane schronisko – bacówka “Pod Małą Rawką” (przygotowywane były tu kiedyś słynne i bardzo popularne w Bieszczadach naleśniki-giganty, które zostały przeniesione do Wetliny).

Bieszczady-szlaki-szczytyBieszczady-szlaki-szczyty Mała Rawka - Wielka RawkaBieszczady-szlaki-szczyty Mała Rawka - Wielka RawkaBieszczady-szlaki-szczyty kwiatyBieszczady-szlaki-szczyty widok

DRUGI SZLAK W BIESZCZADACH – TARNICA

szlak niebieski
Włosowate – Tarnica 5km
Czas: 2:15 h

Wejście na szlak od parkingu we wsi Wołosate.

Tarnica – najwyższy szczyt Bieszczadów i całego województwa podkarpackiego, należy do Korony Gór Polski. Nie za dużo o tym szlaku jestem w stanie napisać, gdyż całą drogę towarzyszyła nam mgła, która zasłaniała widoki nas otaczające. Na samym szczycie nie było nic widać, prócz pogrążonego we mgle symbolicznego

krzyża postawionego na Tarnicy na cześć Jana Pawła II, który to miejsce odwiedził. Ten bieszczadzki szlak przeszliśmy w warunkach mglistych i wietrznych. Po zejściu z góry była już o niebo lepsza pogoda, więc mogłam wykonać kilka przyrodniczych ujęć. Już wiemy, że następny razem powtarzamy wejście na Tarnicę przy sprzyjającym słońcu.

Bieszczady-szlaki-szczyty TarnicaBieszczady-szlaki-szczyty w drodze na TarnicęBieszczady-szlaki-szczyty łąkaBieszczady-szlaki-szczyty kwiaty

TRZECI SZLAK W BIESZCZADACH – BUKOWE BERDO

szlak niebieski
2,5 km
Czas: 1 h

Wejście na szlak w miejscowości Muczne.

Moim zdaniem szlak najpiękniejszy z wszystkich czterech, które przeszliśmy. Ogromny plus tego szlaku jest taki, iż jest mało uczęszczany. Widoki na połoniny bajeczne – rozległe, zielone, dzikie. W tym samym dniu, w którym przeszliśmy Bukowe Berdo na portalu społecznościowym odbywał się konkurs na najpiękniejszy szlak Bieszczadów. Chyba nie muszę mówić jaki szlak wygrał. Tak, Bukowe Berdo. Nie Połonina Caryńska czy Wetlińska, nie Tarnica – jedne z najbardziej obleganych szlaków. Bukowe Berdo – tam trzeba być, to trzeba zobaczyć.

INFORMACJA PRAKTYCZNA:

Przy wejściu na szlak Bukowe Berdo nie ma parkingu. Samochód należy zostawić przy głównej drodze w wiosce Muczne. Na szlak w sezonie turystycznym również należy kupić bilety. Szlak oznaczony jest jako żółty i należy do najłatwiejszych (z miejscowości Muczne).

Bieszczady-szlaki-szczyty Bukowe BerdoBieszczady-szlaki-szczytyBieszczady-szlaki-szczyty Bukowe BerdoBieszczady-szlaki-szczyty

CZWARTY SZLAK W BIESZCZADACH – POŁONINA WETLIŃSKA

Przełęcz Wyżnia – Schronisko PTTK Chatka Puchatka
szlak żółty
2,5 km
Czas: 1:15h

Schronisko PTTK Chatka Puchatka (przez Połoninę Wetlińską) – Osadzki Wierch
2,2 km
Czas: 0:40 h

Wejście na szlak od  Przełęczy Wyżnej (najkrótsza trasa na szczyt połoniny)

Połonina Wetlińska to druga po Połoninie Caryńskiej królowa Bieszczadów i rzeczywiście tak jest. Widoki na okoliczne połoniny są bajeczne. Zdjęcia same się robią. Szlak do pokonania jest łatwy i przyjemny, dobry dla osób początkujących górskie wędrówki. Z tego też względy wędrówkę tym szlakiem odbywa mnóstwo turystów i jest on bardzo popularny. Turyści w większości wędrują tylko do Chatki Puchatka i schodzą na dół. My natomiast skierowaliśmy się od Chatki Puchatka w kierunku Osadzkiego Wierchu. Widoki cudne, a latające nad głową ogromne ptaki i skałki dodawały magii całemu otoczeniu.

INFORMACJA PRAKTYCZNA:

Wchodząc na szlak żółty należy wykupić bilety wstępu (7 zł normalny i 3,50 zł ulgowy w roku 2018).

Bieszczady-szlaki-szczyty Schronisko PTTK Chatka PuchatkaBieszczady-szlaki-szczyty Schronisko PTTK Chatka PuchatkaBieszczady-szlaki-szczyty Połonina WetlińskaBieszczady-szlaki-szczytyBieszczady-szlaki-szczyty Połonina Wetlińska

Ciekawostka
Zaraz za punktem, w którym nabywa się bilety na szlak znajdują się dwa głazy, które upamiętniają poetę: Jerzego Harasymowicza – wielkiego miłośnika Bieszczadów. Na jednym z głazów możemy zapoznać się z treścią jednego z jego wierszy.

Każdy z bieszczadzkich szlaków był inny pod względem trudności, krajobrazu, pogody – było wiele wrażeń, przygód, estetycznych zachwytów nad otaczającą rzeczywistością.
Jest wiele powodów by ruszyć w Bieszczady – góry, przyroda, szlaki, mili i gościnni mieszkańcy, mała ilość turystów, a więcej prawdziwych zapaleńców gór, cisza i spokój, lokalne produkty, pasje ludzi i ich historie. Dzisiaj wiem dlaczego tak wiele osób zostawia swoje dotychczasowe życie i osiedla się w Bieszczadach. To wspaniałe miejsce do życia, dobrego życia. A takie warto prowadzić.

No to jak? Pakujecie plecak i ruszacie w Bieszczady?

Więcej o tym, jak spędzić wakacje w Bieszczadach znajdziecie tutaj:

Zapraszam Was również na mój Instagram oraz fanpage na Facebooku

Do zobaczenia gdzieś w drodze!