Pieniny to pasmo górskie w Karpatach w województwie małopolskim. Dzielą się na trzy części:

Pieniny Spiskie – Żar jest najwyższym szczytem – 883 m
Pieniny Właściwe (Środkowe) – najwyższy szczyt to Trzy Korony – 982 m n.p.m.
Małe Pieniny – najwyższy szczyt Wysoka, jednocześnie będący najwyższym szczytem całych Pienin – 1050 m n.p.m.

Będąc w Pieninach 10 dni przeszliśmy 5 szlaków turystycznych – uznane za jedne z najpiękniejszych nie tylko w Pieninach, ale i w kraju.

Postawiliśmy na nocowanie w schroniskach górskich, które uwielbiamy, a te w Pieninach mają super klimat.

Proponuję Wam wędrówki szlakami turystycznymi w taki sposób, aby było jak najbardziej efektywnie, pięknie, a zakończeniem był nocleg w schronisku.

SZLAK: SZCZAWNICA – PALENICA – SZAFRANÓWKA – WYSOKI WIERCH – SCHRONISKO POD DURBASZKĄ

Kolor szlaku: żółty, niebieski
Czas przejścia: ok. 3 godziny, 7,9 km
Poziom trudności: łatwy, najcięższy odcinek jest ze Szczawnicy na Palenicę (jeśli nie wjeżdża się wyciągiem krzesełkowym)

Szlak turystyczny rozpoczyna się w Szczawnicy, gdzie ci bardziej leniwi mogą wjechać na Palenicę wyciągiem krzesełkowym, natomiast piechurzy zdecydowanie pokonają tę część szlaku o własnych nogach. Tak zrobiliśmy i my – ten właśnie odcinek jest najtrudniejszy, gdyż idzie się cały czas stromo pod górkę. Na szczycie Palenicy sporo się dzieje – budki, knajpki, zjeżdżalnie, plac zabaw, ścieżka edukacyjna dla najmłodszych – zdecydowanie jest turystycznie. My skierowaliśmy się w stronę Szafranówki – ze szczytu której można oglądać Palenicę. Wędrujemy przez polany, lasy, spotykamy po drodze zwierzęta hodowlane i trafiamy na bacówkę. Stąd już „rzut beretem” na Wysoki Wierch – od bacówki odbija na niego żółty szlak. A na szczycie … samotna ławeczka, na której siedząc podziwia się widoki. Schodząc z Wysokiego Wierchu skierowaliśmy się w stronę Schroniska Pod Durbaszką – bardzo klimatycznego miejsca z kotem Wojtkiem na czele. Spędziliśmy tutaj noc, skosztowaliśmy pysznych pierogów i na drugi dzień wyruszyliśmy dalej na pienińskie wędrówki.

Przeczytajcie: Beskid Niski zimą w 3 dni – atrakcje, które warto zobaczyć będąc pierwszy raz?

Wyciąg krzesełkowy na Palenicy, Pieniny

Pieniny, szlak do schorniska Pod Durbaszką

Bacówka w Pieninach

Szlaki turystyczne w Pieninach

Schronisko pod Durbaszką, Pieniny

SZLAK TURYSTYCZNY: SCHRONISKO POD DURBASZKĄ – WYSOKA, PRZEŁĘCZ ROZDZIELA, REZERWAT PRZYRODY BIAŁA WODA – JAWORKI – WĄWÓZ HOMOLE – JAWORKI

Kolor szlaku: niebieski, żółty, zielony
Czas przejścia: ok. 5 godzin, 16,4 km
Poziom trudności: średnio trudny ze względu na długość trasy

Ze Schroniska Pod Durbaszką warto kontynuować wędrówkę w kierunku najwyższego szczytu Pienin – Wysokiej – 1050 m n.p.m., który stanowi platforma, na którą wchodzi się schodami. Satysfakcja ze zdobycia najwyższego szczytu Pienin jest ogromna. Odpoczywamy, podziwiamy widoki, mamy wrażenie odcięcia od cywilizacji i dzikości tego miejsca. Następnie obraliśmy niestandardowy kierunek – Przełęcz Rozdziela, która doprowadziła nas do bajecznie pięknego Rezerwatu Biała Woda położonego w dolinie potoku Biała Woda – pastwiska, pola uprawne, zielone pagórki, wapienne skały tutaj zachwycają. Wędruje się  bardzo przyjemnie i następnie dociera do wsi Jaworki, aby wejść na szlak prowadzący przez popularny Wąwóz Homole – spaceruje się wzdłuż potoku Kamionka, przechodzi przez liczne kładki i mostki. Podziwiać tutaj można głazy narzutowe, kaskady, zalesienie. Zejście z Wąwozu Homole odbywa się tą samą trasą – do Jaworek.

Szczyt Wysoka w Pieninach, Rezerwat Biała Woda

Rezerwat Biała Woda, Pieniny

Wąwóz Homole, Pieniny

SZLAK TURYSTYCZNY: PRZEŁĘCZ OSICE – PRZEŁĘCZ TRZY KOPCE – PRZEŁĘCZ SZOPKA – TRZY KORONY – SCHRONISKO TRZY KORONY – NOCLEG W SCHRONISKU

Kolor szlaku: niebieski, żółty
Czas przejścia: ok. 3 godziny, 8,7 km
Poziom trudności: łatwy

Masyw Trzy Korony – szczyt Pienin Właściwych z najwyższą Okrąglicą – 982 m n.p.m., na której znajduje się punkt widokowy. Wstęp jest płatny.

Plusem wyjścia na Trzy Korony z Przełęczy Osice jest fakt, iż trasa jest najłagodniejsza i najbardziej kameralna. Na Przełęcz Osice można dojechać ze Szczawnicy busem. Ze względu na dłuższy czas oczekiwania zdecydowaliśmy się zamówić prywatny transport. Trasa wiedzie lasami i polanami. Wędrując dochodzi się do Przełęczy Trzy Kopce, następnie Przełęczy Szopka – tutaj można odpocząć na jednej z ławeczek przygotowanych dla turystów. Następnie po opłaceniu biletu wstępu pokonuje się trasę metalowymi schodami dochodząc do platformy widokowej na wspomnianej powyżej Okrąglicy. Pozostaje podziwianie pięknych widoków i satysfakcja z pokonanego szlaku. Następnie skierowaliśmy się w stronę Schroniska Trzy Korony w Sromowcach Niżnych, które położone jest u stóp Trzech Koron. Na trasie zachwycił nas malowniczy Wąwóz Szopczański. Po Sromowcach Niżnych warto pospacerować.

Przeczytajcie: Jura Krakowsko – Częstochowska i Szlak Orlich Gniazd w 5 dni. Plan wycieczki, atrakcje.

Szlak turystyczny na Trzy Korony w Pieninach

Sromowce Niżne - widok na Słowację

Widok na Trzy Korony - Sromowce Niżne

Schronisko Trzy Koron yw Sromowcach Niżnych Pieniny

SZLAK TURYSTYCZNY: SCHRONISKO TRZY KORONY – KOSARZYSKA – ZAMEK PIENINY – POLANA WYROBEK – BAŃKÓW GRONIK – BURZANA – CZERTEZIK – PRZEŁĘCZ SOSNÓW – SOKOLICA – PRZEPRAWA PROMOWA POD SOKOLICĄ – SCHRONISKO PTTK ORLICA – NOCLEG W SCHRONISKU

Kolor szlaku: żółty, niebieski
Czas przejścia: ok. 3 godziny, 7,2 km
Poziom trudności: łatwy

Sokolica 747 m n.p.m. – jeden z najpopularniejszych szczytów w Pieninach Środkowych. Znajduje się w części północno – wschodniej. Charakterystyczna dla szczytu jest powyginana sosna, która kilka lat temu została uszkodzona przez helikopter. Mimo wszystko cały czas szczyt wraz z sosną przyciągają jak magnes turystów i fotografów.

Wypoczęci po nocowani w Schronisku Trzy Korny skierowaliśmy się w kierunku zdobycia szczytu Sokolica. Wędrując mijaliśmy po kolei: Kosarzyska, ruiny Zamku Pieniny, Polanę Wyrobek, Bańków Gronik, Burzanę, Czertezik, Przełęcz Sosnówszlak turystyczny okazał się bardzo malowniczy. Na szczyt Sokolicy prowadzi wąska konstrukcja w postaci metalowych schodów – należy zachować ostrożność pokonując ten odcinek szlaku. A u celu wędrówki takie oto bajeczne widoki:

Sokolica, Pieniny

Schodząc skierowaliśmy się w stronę przeprawy promowej pod Sokolicą i udaliśmy się na kolejny nocleg w schronisku – tym razem Schronisko PTTK Orlica.

Obok schroniska znajduje się trasa pieszo – rowerowa nazywana Drogą Pienińską, która wiedzie aż do Czerwonego Klasztoru na Słowacji.

Pieniny

Widoki z Sokolicy, Pieniny

SZLAK TURYSTYCZNY: ŁAPSZE NIŻNE – PRZEŁĘCZ PRZESŁA – POLANA WAPIENNE – ŻAR

Kolor szlaku: żółty, czerwony
Czas przejścia: ok. 3 godziny, 7 km
Poziom trudności: łatwy

Żar 883 m– to najwyższy szczyt Pienin Spiskich, na szczycie którego stoi wieża z tarasem widokowym, a widoki można podziwiać na: Pieniny, Tatry, Gorce oraz Jezioro Czorsztyńskie.

Zdecydowaliśmy się na przejście tego szlaku turystycznego ze względu na jego kameralność i malowniczość. Pieniny Spiskie to tereny, które cały czas czekają na odkrycie. Nie mogło nas tam zabraknąć. Samochód zaparkowaliśmy miejscowości Łapsze Niżne i udaliśmy się na szlak. Początkowo weszliśmy na Przełęcz Przesła, by po chwili podziwiać niesamowite widoki na Polanie Wapienne. Następnie czekała nas wędrówka przez las, aby wejść na górę Żar.

Przeczytajcie: Piękno polskiego Spiszu – sześć malowniczych miejsc.

Szlak turystycnzy na Górę Żar w Pieninach

Wróciliśmy inną trasą – skrótem, który nie jest szlakiem, na której spotkaliśmy takie oto sarenki i jelenie.

Pieniny Spiskie

Pieniny to bardzo malownicze góry. Chętnie wrócimy złotą polską jesienią.

Więcej o Małopolsce znajdziecie tutaj:
Małopolskie

Zapraszamy Was również na Instagram oraz fanpage na Facebooku.

Do zobaczenia gdzieś w drodze!