Kiedy przyjeżdżamy w Tatry lubimy łatwe i trudniejsze wędrówki po górach. Nie chodzi nam o ilość szczytów i wyniki, ale o krajobrazy i piękne doświadczenia. Góra Nosal wielu może wydawać się nudna i nie warta uwagi ze względu na to, iż prowadzi na nią łatwy szlak, a jej wysokość nie jest aż tak imponująca. Postanowiliśmy się przekonać i wejść na Nosal. Było warto. Przeczytajcie nasz artykuł o wędrówce na Nosal.

NOSAL – CIEKAWOSTKI

Nosal to bardzo ciekawy szczyt w Tatrach Zachodnich – łatwo dostępny, z którego roztacza się przepiękna panorama na Tatry i Zakopane.

Na pewno zastanawiacie się skąd nazwa Nosal? Ano dlatego, iż skały góry od strony północno-zachodniej przypominają nos.

Nosal jest szczytem reglowym pięknie wznoszącym się nad Kuźnicami – dzielnicą Zakopanego, którą warto zwiedzić.

Górę Nosal pokrywają lasy: buki, sosny, świerk – szlak górski jest idealny na upalny dzień.
W części północno-zachodniej znajduje się jaskinia Dziura pod Nosalem – niestety niedostępna dla turystów. Na północnej stronie jest stok narciarski wraz z wyciągiem – Nosal bardzo lubią narciarze.

Nosal ma wysokość 1206 m n.p.m.

Zbocza Nosala były dawniej bardzo atrakcyjne dla wielu wspinaczy. Wyznaczono około 30 tras wspinaczkowych. Swoje umiejętności ćwiczyli tutaj liczni taternicy i ratownicy TOPR. Aktualnie trasy wspinaczkowe są niedostępne.

Mimo, iż Nosal to łatwy szlak (w niektórych miejscach ekspozycyjny) doszło tutaj do kilku wypadków śmiertelnych (w tym samobójstw). Nosal bywa nazywany górą samobójców.

Na zboczach góry znajduje się polska trasa narciarska – niestety już nieczynna. Rozgrywane były tutaj zawody Pucharu Świata w narciarstwie alpejskim.

Ze szczytu Nosala uwielbiali malować i tworzyć malarze – widoki były ich natchnieniem.

Nosal - szlak z Zakopanego

NOSAL SZLAK – INFORMACJE PRAKTYCZNE

Przedstawiamy Wam garstkę informacji praktycznych, które ułatwią Wam wejście na Nosal, przejście szlaku i zorganizowanie wycieczki.

• Na Nosal najprostsza trasa prowadzi szlakiem zielonym z Kuźnic.
  • Płatny parking znajdziecie przy rondzie Jana Pawła II lub przy ulicy Droga na Bystre. Do Kuźnic nie ma możliwości wjechania samochodem.
  • Do Kuźnic można dojechać busem z centrum Zakopanego.
  • Długość szlaku zielonego na Nosal w obie strony to około 6 kilometrów. Przejście zajmuje niecałe 3 godziny.
  • Wejście na szlak jest płatne. To tereny Tatrzańskiego Parku Narodowego.

Przed wejściem na szlak na Nosal warto zwiedzić zespół dworsko-parkowy w Kuźnicach (wstęp bezpłatny – spichlerz, wozownia), zwrócić uwagę na dzieło „Prometeusz rozstrzelany”. Spacer Bulwarami Słowackiego wzdłuż potoku Bystra również będzie czystą przyjemnością. Inne atrakcje w tym rejonie Zakopanego to: Lapidarium i sanktuarium św. Antoniego z Padwy.

Nosal na szlaku

SZLAKI NA NOSAL

Na Nosal prowadzi szlak zielony tworzący pętlę: wejście trudniejsze i strome jest od Zapory pod Nosalem lub od strony Kuźnic – szlak łatwiejszy. Uważamy, iż warto zrealizować wejście na Nosal szlakiem zielonym tzw. „pętlę” – my zdecydujemy się na nie przy lepszej kondycji. Rekomendujemy: wejście na szlak od Zapory pod Nosalem, szczyt Nosal – podziwianie widoków, zejście ze szczytu szlakiem zielonym przez Nosalową Przełęcz do Kuźnic, zwiedzanie Kuźnic.

My pokonaliśmy w obie strony szlak zielony z Kuźnic przez Nosalową Przełęcz rozpoczynający się tuż za zespołem dworsko-pałacowym. Nie zdecydowaliśmy się na schodzenie lub wejście od Zapory pod Nosalem – oceniliśmy je jako zbyt strome, a tego dnia nasze nogi potrzebowały odpoczynku, a organizmy ograniczonego forsowania.

Szlak zielony na Nosal od strony Kuźnic pnie się w górę, ale trasa nie sprawia problemów. Jest szeroka i wiedzie lasem. Po około 20 minutach dociera się do Nosalowej Przełęczy, z której roztaczają się ciekawe widoki. Stąd można pójść szlakiem żółtym na Polanę Olczyską i Wielki Kopieniec.

Wcześniej drogowskaz pokazywał szlak niebieski na Boczań – nie tym razem. My poszliśmy dalej na Nosal.

Kolejny przystanek to niewielka polana – tutaj warto chwilę odpocząć przed punktem kulminacyjnym – szczytem Nosal.

Ostatni odcinek wędrówki na Nosal jest tylko trochę trudniejszy – nie prowadzi już na szczyt ścieżka, a skalna ściana. Przejście tego odcinka nie było trudne, jednak kiedy jest ślisko (np. po deszczu) należy zachować ostrożność.

Przeczytajcie: Malownicze punkty widokowe na Tatry, do których dojedziesz samochodem. Mapa dojazdu.

NA ZDJĘCIACH: ZESPÓŁ PARKOWO-PAŁACOWY W KUŹNICACH

Kuźnice - zespół dworsko - parkowy

NOSAL – SZCZYT I WIDOKI

Po pokonaniu trudniejszego odcinka szlaku na Nosal znaleźliśmy się na jego szczycie. Panorama na tatrzańskie szczyty i Zakopane była piękna. Pogoda nam dopisała. Dostrzegliśmy: Giewont, Kasprowy Wierch, Świnicę, Kościelec. Uważni zobaczą Babią Górę w Beskidzie Żywieckim. W dole było widać Kuźnice, Zakopane i Gubałówkę.

Wpatrywaliśmy się w otaczające krajobrazy z Nosala bez końca, fotografowaliśmy. Nosal zachwycił nas widokami ze swojego szczytu.

Nosal szczyt

Nosal widoki góra samobójców

MAPA SZLAKU NA NOSAL

Prezentujemy mapę szlaku na Nosal w opcji tak zwanej pętli, dzięki czemu wędrówka jest najbardziej efektywna i bogata w doświadczenia.

Widoki ze szczytu bardzo nam się podobały i zastanawialiśmy się dlaczego wcześniej na Nosal się nie wybraliśmy. Szlak na Nosal jest dostępny dla wielu osób i gwarantuje niesamowite widoki na Tatry.

Więcej o Małopolsce znajdziecie tutaj:
Małopolskie

Zapraszamy Was również na Instagram oraz fanpage na Facebooku.

Do zobaczenia gdzieś w drodze!