Czeska Szwajcaria zachwyca krajobrazami i pięknymi formacjami skalnymi stworzonymi przez naturę. Zdecydowanie jest tutaj co podziwiać. Nam w naszej podróży udało zobaczyć się tylko namiastkę Czeskiej Szwajcarii. Po tej krótkiej wizycie już wiemy, że musimy w te rejony wrócić. Przeczytajcie jakie miejsca zwiedziliśmy, będąc w Czeskiej Szwajcarii.

CZESKA SZWAJCARIA

Czeska Szwajcaria to region w północno-zachodnich Czechach (płynie tutaj rzeka Łaba). To tak naprawdę Park Narodowy o powierzchni niespełna 80 km2. Sama nazwa to analogia do nazwy „Saska Szwajcaria” używanej do określenia niemieckiej części Labské pískovce. Oficjalnie został założony przez Czechów 1 stycznia 2000 roku.

Park Narodowy Czeska Szwajcaria to także niesamowite skalne miasta, które większości kojarzą się tylko z Adrspach. Idealnym sposobem na poznanie tego malowniczego miejsca jest po prostu oddanie się wędrówce i napawanie widokami. Tę wędrówkę dobrze jest odbyć po najlepszych atrakcjach, o których więcej poniżej.

Czeska Szwajcaria atrakcje

BRAMA PRAVCICKA / CZESKA SZWAJCARIA

Zestawienie zaczynamy od Bramy Pravcickiej, gdyż jest to symbol Czeskiej Szwajcarii – największy łuk skalny w Europie mierzący aż 26 metrów na rozpiętości łuku – coś niesamowitego. Stojąc pod łukiem doświadcza się potęgi natury i tego jak mali wobec niej jesteśmy. Do Bramy Pravcickiej dotarliśmy szlakiem czerwonym z turystycznej miejscowości Hrensko.

Poza słynną bramą czekało na nas mnóstwo innych wrażeń i atrakcji. Na tym terenie znajduje się również Sokole Gniazdo, czyli klimatyczny pałacyk, który zbudował w 1881 roku Edmunda Clara – Aldringen. Dzisiaj miejsce to pełni funkcję restauracji czynnej w sezonie wakacyjnym i na górze można obejrzeć wystawę fotograficzną.

Warto również powędrować na dostępne punkty widokowe, aby Bramę Pravcicką zobaczyć w pełnej okazałości wraz z otaczającą przyrodą Czeskiej Szwajcarii. Tarasy widokowe to zawsze coś pięknego.

Brama Pravcicka to atrakcja, którą koniecznie trzeba zobaczyć w podróży po Szwajcarii Czeskiej.

BRAMA PRAVCICKA / CZESKA SZWAJCARIA

CZESKA SZWAJCARIA atrakcje

STARA PLYNARNA W HRENSKO / CZESKA SZWAJCARIA ATRAKCJE

Miejscowość Hrensko jest bardzo klimatyczna i urokliwa. W szczycie sezonu wakacyjnego mnóstwo tutaj turystów. W Hrensko jest takie miejsce, które warto sfotografować, a mianowicie Stara Plynarna.

Stara Plynarna to hotel i restauracja – ceny są tutaj bardzo wysokie. Ciekawą atrakcją natomiast jest budynek – stary i z klimatem. Przybywa tutaj wielu fotografów, aby Starą Plynarną sfotografować. Uważamy, że najpiękniej wygląda w czasie złotej jesieni.

Jeśli będziecie spacerować po Hrensko nie pomińcie tego miejsca. Stara Plynarna jest ciekawą atrakcją Czeskiej Szwajcarii.

STARA PLYNARNA W HRENSKO

Przeczytajcie: Największe atrakcje Moraw Południowych, czyli czeska Toskania.

REJS ŁÓDKĄ I WĘDRÓWKI W WĄWOZIE EDMUNDA I W DZIKIM WĄWOZIE

Doświadczanie tej atrakcji Czeskiej Szwajcarii również rozpoczęliśmy w Hrensko. Ruszyliśmy wyznaczonym szlakiem żółtym, aby znowu podziwiać piękną przyrodę oraz wodną odsłonę Czeskiej Szwajcarii. Zmierzaliśmy ku pierwszemu miejscu, z którego odpływają łódki.

Kupiliśmy bilety i śmiało zajęliśmy pierwsze miejsca na wąskiej łodzi, ruszyliśmy wąskim Wąwozem Edmunda.

Flisak sterujący łodzią opowiadał kawały i ciągle żartował. Ponadto opisywał w humorystyczny sposób skały, które mijaliśmy nadając im tak samo humorystyczne nazwy. Śmiechu było co niemiara! Dopłynęliśmy do pierwszego punktu i tutaj mieliśmy swój fotograficzny cel: sfotografować klimatyczny domek w otulinie zieleni.

W domku tym mieści się kolejna kasa biletowa na dalszą przeprawę – tym razem już o wiele krótszą. Popłynęliśmy kolejną łodzią, z kolejnym flisakiem. U celu czekały na nas ponownie piękne widoki i zielony domek. Następnie pieszo ruszyliśmy szlakiem żółtym i niebieskim do miejscowości Mezni Luka, aby stamtąd lokalnym autobusem wrócić do Hrenska po samochód.

Bardzo polecamy Wam tę atrakcję Czeskiej Szwajcarii.

WĄWÓZ EDMUNDA CZESKA SZWAJCARIA

Przeczytajcie : Skalne Miasto Adrspach w Czechach – idealne miejsce na wycieczkę z Polski.

CZESKA SZWAJCARIA / INFORMACJE PRAKTYCZNE

Jakie są godziny otwarcia w Czeskiej Szwajcarii?

Brama Pravcicka od kwietnia do października otwarta jest w godzinach 10.00 – 18:00. W pozostałe miesiące do 16:00. Przez Dziki Wąwóz można przepłynąć w godz. 9:00 -17:00, przez Wąwóz Edmunda w godz. 9:00-18:00. Bilety wstępu: wejście płatne.

Hrensko – gdzie zaparkować?

Parking Parkoviště soutěsky w Hrensko jest przy drodze 25861  przy wyjściu na szlak prowadzący do Bramy Pravcickiej – opłata ok. 150 koron. W Hrensko jest też wiele innych parkingów.

Hrensko – gdzie nocować?

Polecamy Hotel Praha (możecie dokonać rezerwacji obiektu przez ten link)– można zarezerwować internetowo lub pytać na miejscu o pokoje. Będąc w Hrensko nie mieliśmy noclegu. Weszliśmy do hotelu i pokój był dostępny. Pokoje są przestronne, urządzone w starodawnym stylu. Jest czysto, ciepło, śniadanie w formie bufetu jest bardzo smaczne.

CZESKA SZWAJCARIA

Hrensko – gdzie zjeść?

Restaurace U Kostela – polecamy knedliki na słodko i smażony ser.

Szlaki w Czeskiej Szwajcarii

Brama Pravcicka z Hrensko – 1,6 km do wejścia na szlak czerwony i stamtąd wędruje się czerwonym szlakiem, aż do celu. Czas przejścia około 45 minut, poziom trudności – łatwy.

Wąwóz Edmunda i Wąwóz Dziki – z Hrensko idzie się od Pension Soutěsky szlakiem żółtym. Następnie po kupieniu biletów odbywa się 20 minutowy rejs łodzią do kolejnej przystani. Od przystani idzie się pieszo szlakiem żółtym do kolejnej i wsiada się na łódź. Rejs trwa około 15 minut. Następnie piesza wędrówka żółtym szlakiem, wejście na szlak niebieski i po około 20 minutach dochodzi się do miejscowości Mezní Louka. Z Mezni Louka kursuje bus powrotny do Hrensko. Szlak można pokonać w odwrotny sposób – czyli ruszając z Mezni Louka.

Pamiętajcie, aby mieć przy sobie odpowiednią ilość gotówki na przepłynięcie łódkami.

Czeska Szwajcaria oferuje moc atrakcji, przeżyć, wzruszeń i zachwytów nad przepiękną przyrodą i majestatycznymi skałami. Wąwóz Edmunda czy Brama Pravczicka to wyjątkowe miejsca. Wrócimy tutaj na pewno.

Więcej o Czechach znajdziecie tutaj:
Czechy

Zapraszamy Was również na Instagram oraz fanpage na Facebooku.

Do zobaczenia gdzieś w drodze!